Как полската обществена телевизия се превърна в рупор на правителството

429

Подробният мониторинг на новините в полската обществена телевизия TVP (Telewizja Polska) по време на национални и европейски избори разкрива как тя се е превърнала в пропаганден рупор на сегашното правителство. Според Кшиштоф Бобински от АЕЖ Полша през последните години управляващата партия „Право и справедливост“ (PiS) практически е превзела телевизията. В резултат на това най-влиятелният полски източник на новини и информация показва систематични редакционни пристрастия в полза на правителството при ясно нарушение на приетите национални и европейски стандарти за прецизност и безпристрастност на обществените радио- и телевизионни оператори.

Мониторинг, проведен от Дружеството на журналистите (Towarzystwo Dziennikarskie) две седмици преди изборите за местна власт през есента на 2018 г. и след това две седмици преди изборите за Европейски парламент на 26 май, показва голяма пристрастност на TVP към управляващата партия и предубедено отношение към опозиционните политически сили.

Отразяването на местните избори от TVP подтикна Държавната избирателна комисия да напише на 11 февруари 2019 г. искане до Националния съвет за радио и телевизия да следи отразяването в медиите на предстоящите избори за Европейски парламент. Според комисията мониторингът би помогнал на медиите да имат „еднакво отношение към всички партии, участващи в изборите“. Регулаторът отказа искането на 11 март 2019 г., като посочи за причина липсата на средства, персонал и време.

Поведението на полската обществена телевизия през последните три години подсказва, че тя ще запази пристрастността си към правителството при предстоящите избори, като по този начин ще продължи да нарушава медийното законодателство на страната.

Целия анализ може да прочетете на английски език тук.

Photo: © Udra11 | Dreamstime.com